وارسیکنندهها : به طور متعدد ، کارهایی را که بی توجهی به انجام آنها میتواند خطرآفرین یا آسیبزا باشد ، چک میکنند ، مواردی از قبیل قفل کردن درها یا ماشین و بستن شیر اجاق گاز. وسواس فکری عملی شدید OCD شامل رفتار ها و کار های مختلفی می باشد به طور مثال : هنگام بیرون رفتن از خانه ، بار ها قفل در را باز و بسته میکنید تا از قفل بودن آن اطمینان حاصل کنید. در این وسواس فرد معمولا همه چیز را چندیدن بار چک می کند، این نوع ترس وسواسی ممکن است برای جلوگیری از آسیب، آتش سوزی، نشت یا آسیب باشد. کودکانی که خود را مجبور به چک کردن همه چیز شامل قفل ها، چراغ ها ، درب ها ، وضعیت سلامتی خود و دیگران می کنند دچار وسواس فکری بهترین روانشناس تهران هستند. ۱۰ من خیلی نگران هستم که همه چیز تمیز باشد. وسواس فکری عملی جزو ۲۰ دلیل عمدهی ناتوانیهای حاصل از بیماری در دنیا است و امکان مبتلا شدن به آن در جهان استرس زا کنونی ، برای همگان وجود دارد و احتمالا خیلی از ما ، بدون اینکه بفهمیم دچار این اختلال شده ایم.

این ناراحتی و نفرت معمولاً آمیخته با احساس ترحم است.. وسواس رفتاری اعمال تکراری هستند که فرد احساس می کند برای رفع اضطراب یا وقوع یک رخداد بد باید انجام دهد. پژوهش ها نشان میدهد که میتوان با روش مواجهه و پیشگیری از واکنش ، دوباره به مغز یاد داد که وقوع نشانههای اختلال وسواس فکری عملی را برای همیشه کاهش دهد. تقریباً بیست درصد از کسانی که به نخستین داروی مهارکننده انتخابی باز جذب سروتونین واکنش درمانی مناسبی نداده اند به سایر داروها از همین دسته پاسخ خواهند داد. گفته میشود آتش نخستین عنصری است که هنگام شکلگیری جهان متولد شد که به همین سبب آن را فعالترین عنصر اربعه میدانند. تعدادی از اختلالهای روانی با اختلال وسواس فکری ـ عملی ویژگیهای مشترکی دارند و گاهی اوقات به آنها «اختلالات طیف وسواس فکری ـ عملی» گفته میشود. گاهی اوقات یک وسواس مبهم و نامشخص است اما باز احساس خطر ایجاد میکند: یک احساس بد در حین انجام کارها یا احساس انعطافناپذیر مبنی بر اینکه یک رفتار به طور صحیح انجام نشده است. چون هیچ راهی برای شفاف سازی خطرهای مبهم وجود ندارد افراد از رفتارهای اجباری استفاده میکنند که هدفشان خنثیسازی وسواسها به صورت جادویی است. اختلال وسواس فکری شدید شامل تصوراتی از افکار ، تصاویر یا انگیزههایی غیرارادی که به صورت متعدد در ذهن شما نقش می بندد.

اختلال وسواس فکری به عنوان یکی از شایع ترین اختلالات روانشناختی در دنیا به شمار می آید، این اختلال مربوط به بازه زمانی و یا رده سنی خاصی نیست و در هر سنی ممکن است در فرد ایجاد شود اما بنابر تحقیقات انجام شده، افراد جوان بیشترین میزان آمار ذکر شده در این زمینه را شامل می شوند. وسواس فکری در واقع افکار، تصاویر و تکانههایی هستند که مکرراً در ذهن فرد تکرار میشود و در بیشتر موارد فرد کنترلی بر این افکار ندارد و برخلاف میل خود چنین افکاری دائماً در ذهنش حضور دارند. این نوع از درمان وسواس فکری عملی میتواند در خنثیکردن چنین وسواسی مؤثر باشد. ذخیرهسازها : آن ها نیز از این میترسند که چیزی را دور بیندازند ، شاید دوباره روزی به آن احتیاج پیدا کنند. اگر از روش های خوب برای درمان استفاده نکنید نخواهید توانست که این اختلال را از خود دور کنید. اگر شما اتو را بعد از استفاده چندین بار چک می کنید تا ببینید سیم آن را از برق کشیدهاید یا هنگام دور شدن از ماشین بر میگردید و دوباره آن را بررسی می کنید تا ببینید آن را قفل کردهاید، این یک کنش طبیعی است.. اختلال وسواس فکری عملی شدید درست به مانند سوزنی که روی یک صفحهی گرامافون قدیمی گیر کرده باشد ، موجب میشود ذهن، روی بعضی افکار یا تمایلات ، قفل کند.

فکر وسواسی درست انجام دادن کار موجب می شود تا او برای چک کردن قفل بودن درب منزل تا چندین بار در روز به منزل خود مراجعت کند و بسته بودن درها را امتحان کند. آنها با مشاهده نیاز پایانناپذیر فرد بیمار برای شستن مکرر دستها در هر زمان ، تمیز کردن دستگیره یا شمردن کاشیهای آشپزخانه، حمام یا مانند آن شاید دچار ناراحتی یا نفرت از او میشوند. رفتارهای اجباری به صورت مکرر در جمعیتهای بهنجار به شکلهای رفتارهای خرافی و بررسی های تکراری مشاهده می شود. گاهی اوقات اجبارها به صورت منطقی با وسواسها ارتباط دارند مانند شستن دستها در وسواس آلودگی. زیرا اطرافیان تا حدی درک میکنند که شخص نمیتواند برای رفع این امور بیمعنا کاری بکند و معمولاً این ترحم بیجا که گاهی حتی به همکاری با بیمار آمیخته میشود ، سبب غرق شدن بیشتر فرد مبتلا خواهد شد. وسواسها افکار، تکانهها یا تصاویر برگشتپذیر و تکرار شوندهی تهدید کننده هستند زیرا آنها به صورت غیرقابل قبول ادراک میشوند و بنابراین دلیل اضطراب هستند. افزایش اضطراب در صورت قطع یا مختل شدن روال معمول. نمرات بین 10 تا 15 وجود علائم خفیف اختلال وسواس را در شما نشان می دهد. متمایز کردن اختلال وسواس فکری عملی از نگرانی، افکار مزاحم، و اجبارهایی که در زندگی روزمره دیده میشود اهمیت دارد.

در حالی که شروع اختلال وسواسی-اجباری معمولا در دوران نوجوانی یا بزرگ سالی اتفاق می افتد ، بچه های جوان تر نیز گاهی اوقات علائمی را دارند که شبیه OCD است. بهترین روش درمانی برای این منظور رفتار درمانی است که گاهی نیاز به دریافت دارو توصیه شده توسط پزشک نیز وجود دارد. فرد مبتلا نمیتواند مانع وجود چنین افکاری شود و شدت این افکار میتواند به حدی باشد که زندگی فرد را مختل کند. هدف این رویکرد کاهش تدریجی اضطراب ناشی از چنین افکار و برخوردهایی است تا فرد بتواند علائم وسواس فکری عملی را بهتر مدیریت کند. دلایل متعددی می توانند سبب بروز علائم وسواس عملی شدید گردند که به برخی از مهم ترین آن ها اشاره می نماییم ولیکن باید توجه داشت این علائم باید توسط روانشناس متخصص بررسی و تایید شده و سپس با تایید و صلاحدید ایشان روند درمانی نیز طی گردد.. اصلی ترین راه درمان وسواس فکری و عملی شدید مراجعه به روانشناس می باشد اما راه های دیگری نیز وجود دارد که در صورتی که این اختلال در شما عمیق نباشد می توان از آن ها استفاده کرد.