تفاوت چاپگرهای لیزری و جوهرافشان

آیا تا به حال خواسته اید یک چاپگر بخرید؟ چاپگر یکی از مهم ترین ابزارهایی است که در هر کسب و کار و محیطی مورد استفاده قرار می گیرد. دامنه کاربرد آنها به قدری گسترده است که گاه انواع مختلف چاپ را می توان حتی در یک موسسه یا سازمان خاص مانند کتاب یا دفاتر تحریر و روزنامه و غیره یافت. پرینترهای اصلی که در بازار به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرند پرینترهای لیزری و چاپگرهای جوهرافشان هستند. هر کدام از این دو مزایا و معایب خود را دارند و کاربردهای خاص خود را دارند. مقایسه ها و بررسی های تخصصی به شما در انتخاب درست کمک می کند. در این مقاله سعی شده است تفاوت چاپگرهای جوهرافشان و لیزری را به زبان ساده توضیح دهیم.

مقایسه پرینترهای لیزری و جوهرافشان

مطمئناً تفاوت های زیادی بین چاپگرهای لیزری و جوهرافشان از نظر کارایی وجود دارد. اگرچه هر دو چاپگر مسئول چاپ هستند، اما عملکرد، هزینه های نگهداری و حتی مزایا و معایب آنها متفاوت است. سوال اینجاست که چه عواملی این دو پرینتر را متفاوت می کند؟ پرینترهای جوهرافشان یا لیزری چیست؟

پرینتر جوهر افشان نیما؟

چاپگرهای جوهرافشان دستگاه هایی هستند که قطرات بسیار ریز جوهر را روی کاغذ می پاشند. این نوع چاپگرها معمولا قیمت مناسبی دارند و ظاهری فشرده دارند.

هم برای چاپ متن و هم برای چاپ رنگی قابل استفاده است. بسیاری از عکاسان از چاپگرهای رنگی حرفه ای برای چاپ عکس های رنگی استفاده می کنند.

اما ابتدا به این نکته توجه داشته باشید که ممکن است قیمت این نوع پرینترها مناسب باشد، اما هزینه نگهداری و خرید کارتریج آنها بسیار بالا خواهد بود.

پرینتر لیزری چیست؟

چاپگر لیزری نیز یک دستگاه چاپ است. با این تفاوت که روش چاپ آنها کاملاً متفاوت از چاپگر جوهرافشان است. در واقع این نوع چاپگر داده هایی را که از کامپیوتر یا کامپیوتر دریافت می کند به کمک اسکن لیزری به کاغذهای خالی و کاست ها منتقل می کند.

پرینتر لیزری

کارتریج های پرینتر لیزری به جای جوهر از ماده پودری به نام تونر استفاده می کنند. پودری است که روی کاغذ مالیده می شود و با استفاده از اسکنر لیزری و الکتریسیته ساکن اسناد مورد نظر را روی آن چاپ می کند.

پرینترهای لیزری قیمت خرید بالاتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان مدلهای مشابه دارند. اما در عین قیمت، هزینه نگهداری پایین و سرعت چاپ بالایی دارند. در نتیجه خرید آنها بسیار مقرون به صرفه به نظر می رسد.

از چاپگر خود برای چه استفاده می کنید؟

قبل از خرید چاپگر، اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که برای چه کاری از آن استفاده خواهید کرد؟ بسیاری از افراد چاپگرهای جوهرافشان را برای خرید انتخاب می کنند. با این حال، مشکل اصلی چنین چاپگری خشک شدن جوهر است.

اگر چاپگر جوهر افشان برای مدت طولانی استفاده نشود، جوهر خشک می شود و کارتریج از کار می افتد. اگرچه پرینترهای لیزری گران تر هستند، اما برای کسانی که از پرینترهای کمتری استفاده می کنند، انتخاب بهتری هستند.

پرینترهای لیزری مجهز به تونر هستند. برخلاف جوهر، اگر برای مدت طولانی از چاپگر لیزری استفاده نکنید، تونر خشک نمی شود.

با این حال، مهمترین چیز استفاده از چاپگر و مفید بودن آن است. اگر نیاز به استفاده منظم از چاپگر یا چاپ تصاویر رنگی با کیفیت دارید، چاپگرهای جوهرافشان به خوبی کار می کنند. اگر چاپگر مشابهی دارید اما نیازی به چاپ رنگی ندارید، حتما یک چاپگر لیزری تک رنگ انتخاب کنید.

تک پرینتر چیست؟

حتما نام چاپگرهای تک رنگ را بارها شنیده اید، سپس خواهید پرسید که آیا آنها نوع خاصی از چاپگر به حساب می آیند یا چاپگر لیزری یا جوهرافشان؟

چاپگر لیزری تک رنگ

چاپگرهای تک رنگ پرینترهایی هستند که فقط سیاه و سفید چاپ می کنند. این چاپگرها فقط به یک کارتریج مشکی نیاز دارند.

چاپگرهای تک رنگ را می توانید در مدل های جوهرافشان و لیزری با برندهای مختلف تهیه کنید.

چاپگر رنگی چیست؟

بر خلاف چاپگرهای تک رنگ، چاپگرهای رنگی وجود دارند. این چاپگرها حاوی تونر یا جوهر رنگی هستند و اغلب انتخاب خوبی برای چاپ عکس و تصاویر هستند. مانند چاپگرهای تک رنگ، می توانید این نوع چاپگر را در مدل های جوهرافشان و لیزری تهیه کنید.

چاپگر جوهر افشان رنگی

نکته مهم: با وجود تمام این ویژگی ها، پرینترهای لیزری سیاه و سفید و پرینترهای جوهر افشان رنگی بهترین عملکرد را دارند.

تفاوت بین پرینترهای جوهرافشان و لیزری

اگرچه پرینترهای لیزری و جوهرافشان هر دو فرآیند چاپ را تشکیل می دهند. اما آنها یک تفاوت نیز دارند. برای دانستن این تفاوت، کاربران می توانند با توجه به نیاز خود یکی از این چاپگرها را انتخاب کنند. تفاوت ها به شرح زیر است.

فناوری چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اولین تفاوتی که در مورد این دو چاپگر باید ذکر شود، فناوری عملکرد است. یک چاپگر جوهرافشان جوهر را از طریق یک نازل مخصوص روی کاغذ اسپری می کند. جوهر مایع از نازل های میکروسکوپی عبور می کند و متن یا عکس را چاپ می کند.

اما در پرینترهای لیزری از تونر استفاده می شود که نوعی پودر است. پودر رنگ حاوی ذرات بسیار ریز است. این ذرات به واحد می چسبند و سپس ذوب می شوند و توسط غلتک ها به کاغذ متصل می شوند.

نکته مهم: بزرگترین مشکل پرینترهای جوهرافشان مربوط به فناوری چاپگرهای جوهرافشان است. برخی معتقدند جوهر روی کاغذ دیر خشک می شود و احتمال لکه شدن وجود دارد.

اما چاپگرهای جوهر افشان حرفه ای مانند پرینترهای HP و Canon مجهز به سیستم تنظیم جوهر هستند. با این کار از این مشکل جلوگیری می شود.

علاوه بر این، کیفیت ساخت کاغذهای چاپگر مخصوص به میزان قابل توجهی افزایش یافته و در نتیجه کمتر مستعد برگشت جوهر هستند.

مجوز چاپ بر روی پرینترهای لیزری و جوهرافشان

درجه بندی یا درجه بندی چاپ نشان دهنده کیفیت چاپ است. این مقیاس بر حسب نقطه در اینچ محاسبه می شود. یعنی هر چه تعداد نقاط در اینچ بیشتر باشد، کیفیت چاپ بهتر است.

وضوح یا کیفیت چاپ

اکثر مردم بر این باورند که چاپگرهای جوهرافشان بهترین وضوح چاپ را برای چاپ رنگی و چاپگرهای لیزری برای چاپ سیاه و سفید دارند.

شاید تا چند سال پیش این باور کاملا درست بود، اما به لطف پیشرفت تکنولوژی، امروزه برند اچ پی پرینترهای لیزری فوق العاده ای را با وجود لیزری بودن، با وضوح چاپ بسیار بالا حتی به اندازه پرینترهای جوهرافشان تولید کرده است.

بالاترین وضوح چاپ 1200 نقطه در اینچ در 1200 نقطه در اینچ است. بنابراین هنگام خرید این پرینترها به عدد وضوح چاپ توجه کنید.

سرعت چاپ در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

چاپگر لیزری: این نوع چاپگر مخصوص مشاغلی طراحی شده است که هر روز به حجم چاپ زیاد نیاز دارند. به همین دلیل سرعت چاپ آن بسیار بالاست. سرعت چاپ این نوع چاپگرها 15 تا 100 صفحه در دقیقه است.

چاپگر جوهرافشان: چاپگرهای جوهرافشان سرعت چاپ پایین تری دارند و عموماً به دلیل هزینه کم برای مصارف خانگی یا مجموعه های کوچک مناسب هستند. این نوع چاپگر 16 بار در دقیقه چاپ می کند.

حجم چاپ ماهانه در پرینترهای لیزری و جوهرافشان

اگر بیش از حد معمول از چاپگر استفاده کنید، قسمت های داخلی آن باید آسیب ببیند. تولیدکنندگان چاپگر مقدار بهینه را برای عملکرد ماهانه چاپگر منتشر می کنند.

معمولا چاپگرهای HP یا Canon یا لیزری یا جوهرافشان قادر به چاپ حجم زیادی در ماه هستند.

البته وجود کارتریج های باکیفیت و با ظرفیت بالا در حجم چاپ ماهانه نقش بسزایی دارد. چاپگرهای جوهر افشان با ظرفیت بالا می توانند تا 1000 صفحه در ماه چاپ کنند.

کارتریج تونر معمولاً بزرگتر است. انتظار می رود یک چاپگر لیزری حدود 3000 صفحه در ماه را بدون نیاز به تونر جدید چاپ کند.

نکات مهم: به واحد درام توجه کنید: علاوه بر تونر، واحد درام در حجم چاپ ماهانه نیز موثر است. تونر و واحد درام هر دو مواد مصرفی هستند. در حالی که با پرینترهای رنگی فقط به یک کارتریج نیاز دارید، در پرینترهای لیزری به تونر و یک واحد درام نیاز دارید.

واحد درام تونر را روی کاغذ اعمال می کند. هر بار که کارتریج تونر را دوباره پر می کنید بررسی کنید تا ببینید آیا به واحد درام جدیدی نیاز است یا خیر. اگر از چاپگر لیزری خود به طور بهینه استفاده می کنید، پس از بارگذاری 3 تا 4 کارتریج تونر، تنها به یک درام نیاز دارید.

مزایا و معایب پرینترهای لیزری و جوهرافشان

البته هر چاپگر مزایا و معایبی دارد. همه آنها برای برخی از کاربران کار می کنند و برای برخی دیگر بسته به نحوه استفاده از آنها کار نمی کنند. در واقع، دانستن مزایا و معایب هر کدام می تواند به شما درک عمیق تری از نقش آنها بدهد. در زیر به مزایا و معایب اصلی این دو پرینتر اشاره کرده ایم.

مزایای چاپگرهای جوهرافشان

پرینترهای جوهرافشان کوچک و سبک وزن هستند که آنها را برای استفاده خانگی یا محیط های تجاری کوچک ایده آل می کند.

آنها اسناد و عکس های رنگی را با کیفیت بالا چاپ می کنند.

آنها نسبت به چاپگرهای لیزری مقرون به صرفه تر هستند.

قابلیت چاپ روی هر نوع کاغذی را دارند.

کیت های پر کردن جوهر هزینه های چاپ را کاهش می دهد.

معایب پرینترهای جوهر افشان

جوهر، هزینه های نگهداری و نگهداری معمولاً بالاتر است.

عملکرد آن کندتر از پرینتر لیزری است.

چرخه کاری ماهانه پایینی دارد.

جوهر را می توان کشید و روی کاغذ آغشته کرد.

پر کردن کارتریج بدون جوهر در دست شما امکان پذیر نیست.

چون جوهر مایع است، اگر به طور مرتب از چاپگر جوهر افشان استفاده نمی کنید، جوهر داخل کارتریج به مرور زمان خشک می شود.

مزایای پرینترهای لیزری

سرعت چاپ بسیار بالایی دارند.

آنها می توانند در حجم بالا و کم چاپ کنند.

چرخه کار ماهانه بالایی دارند.

تونر ارزان تر از جوهر است.

بر خلاف جوهر، تونر خشک نمی شود و ماندگاری بالایی دارد.

هزینه های تعمیر و نگهداری معقول است.

معایب پرینترهای لیزری

مشکل در چاپ تصاویر و تصاویر رنگی پیچیده.

در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان، بزرگتر و سنگین تر است.

به نوع کاغذ حساس بوده و بر خلاف پرینترهای جوهرافشان قابلیت چاپ روی هیچ کاغذی را ندارند.

هزینه خرید اولیه بیشتر از چاپگر جوهرافشان است.

نتیجه

اینکه کدام چاپگر را می خرید و استفاده می کنید کاملاً به استفاده شما بستگی دارد. به عنوان مثال، چند بار از چاپگر استفاده می کنید، چقدر حاضرید برای آن هزینه کنید و برای چه چیزی از آن استفاده می کنید. اما قبل از انتخاب، هزینه های نگهداری و تعمیرات، قیمت فعلی چاپگر و برند آن را بررسی کنید و چاپگر مورد نظر را با توجه به تمایل و نیاز خود انتخاب کنید. این نکات می تواند بسیار مفید باشد و به شما در انتخاب بهتر کمک کند

مطالعه مقاله کامل:تفاوت پرینترهای جوهرافشان و لیزری