معمولا روانشناس‌ها در زمینه‌های مختلفی خدمات روانشناسی ارائه می‌دهند که در ادامه به معرفی این موارد خواهیم پرداخت. در بسیاری از موارد، یک روان‌درمانگر می‌تواند چند خدمت را به‌صورت همزمان عرضه کند و فقط محدود به یک تخصص نباشد.

روانشناسی، یکی از حساس‌ترین مشاغل موجود است که شاخه‌های متعددی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که هر روانشناسی می‌تواند مشکلشان را برطرف کند، اما این رشته، شاخه‌های متعددی دارد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پیدا کردن یک مشاور روانشناسی مناسب از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانید به حل مسائل و مشکلات روانی خود بپردازید و به بهبود روانی و روحی خود دست یابید. برای انتخاب یک مشاور روانشناسی مناسب، ابتدا باید مشخص کنید که دقیقاً به چه نوع کمکی نیاز دارید.

حتماً از اعتبار و تخصص مشاوری که انتخاب می‌کنید اطمینان حاصل کنید. بررسی کنید که آیا ایشان دارای مدرک معتبری از یک دانشگاه معترف به تخصص خود هستند یا خیر. همچنین می‌توانید از تجربه‌ها و تخصص‌هایشان بپرسید و بررسی کنید که آیا این تخصص‌ها با نیازهای شما همخوانی دارند یا نه.

قبل از اتخاذ تصمیم نهایی، مرحله مصاحبه اولیه با مشاور بسیار مهم است. در این مصاحبه، می‌توانید سوالات خود را از او بپرسید و اطمینان حاصل کنید که آیا احساس راحتی و اعتماد به او دارید یا خیر. بعد از انجام تمام این مراحل، تصمیم نهایی را در مورد انتخاب مشاور خود بگیرید. این تصمیم باید بر اساس نیازها، تخصص، تجربه‌های آن فرد، شخصیت شما و دیگر عوامل مهم انتخاب شود.

نکته مهم‌تر این است که تا زمانی که احساس پیشرفت و ارتباط موثر با مشاور خود را نداشته باشید، به دنبال تغییر و تعویض مشاور خود نیز بگردید.

انواع خدمات روانشناسی

درواقع، روش‌های مختلفی برای روان درمانی وجود دارد که معمولا روان‌درمانگر به‌صورت همزمان از چند روش مختلف برای دستیابی به اطلاعات بیمار استفاده کرده و سپس درمان را به‌وسیله همان روش‌ها شروع می‌کند.

توجه داشته باشید که هر یک از این روش‌ها بخش کوچکی از مشکل را حل می‌کنند که با کنار هم قرار گرفتن چند روش مانند پازل، تکه‌های گمشده وجود هر فرد پیدا شده و باتوجه به آنها می‌توان درمان مورد نیاز را روی بیمار اعمال کرد.

خدمات روانشناسی به ۶ دسته مختلف براساس تکنیک درمانگر تقسیم‌بندی شده‌اند.

· خدمات مشاوره ازدواج: این نوع خدمات روانشناسی برای جوانان و نوجوانان مناسب است. در این جلسات، مشاور با طرح چند پرسش و تست متوجه روحیات فرد می‌شود و رشته تحصیلی مرتبط با علایق نوجوان را به او معرفی می‌کند.

· سکس تراپی: معمولا افرادی که در روابط جنسی و زناشویی خود دچار مشکل هستند و از پارتنر خود راضی نیستند، در این جلسات شرکت می‌کنند. با کمک مشاور مشکلات و حس بد فرد نسبت به رابطه تغییر خواهد کرد.

· آزمون‌های سلامت روان: معمولا در این جلسات، فرد با تست‌های مختلف شخصیت و هوش مورد ارزیابی مشاور قرار می‌گیرد. پس از آن درمانگر با بررسی جواب تست‌ها از سلامت روان مراجع مطمئن می‌شود.

· مشاوره فردی: افرادی که دارای مشکلات روحی مانند افسردگی، پرخاشگری و مشکلات اعصاب هستند با کمک مشاوره فردی بر مشکلات روحی خود غلبه می‌کنند و در مدت‌زمان معینی به حالت نرمال خود باز خواهند گشت.

· مشاوره خانواده: افرادی که در خانواده خود دچار مشکل هستند و نمی‌توانند با یکدیگر کنار بیایند، به‌صورت خانوادگی به مشاوره روی می‌آورند. روانشناس خانواده به مشکلات تک تک افراد و اخلاق و حالات آنها توجه می‌کند و با روش‌های درست به درمان هریک از افراد خواهد پرداخت.

جمع‌بندی

روان‌درمانی علمی برای نوازش و درمان روح است و انواع خدمات روانشناسی، از اصلی‌ترین موارد در روند بهبود بیمار هستند. توجه کافی به گفته‌های بیمار و نگاه عمیق بر تجارب او می‌تواند کمک شایانی به روند درمان داشته باشد. در این مورد دقت بالا و حرفه‌ای بودن درمانگر نسبت به تعریفات بیمار از اساسی‌ترین موارد است.

بیش از یک سوم بزرگسالان در جامعه، دچار حداقل ۱ نوع اختلال روانی هستند. این مشکلات می‌توانند شامل افسردگی، اضطراب و اعتیاد باشند که با کمک روان درمانی، می‌توان به آنها تجربه یک زندگی شادتر و ملایم‌تر را هدیه کرد.

توجه داشته باشید که انتخاب درمانگر مناسب و ماهر در حل مشکل شما می‌تواند به روند بهبودی و رفع اختلال فرد سرعت ببخشد. شما میتوانید با انتخاب بهترین روانشناسان کشور به کمک وب سایت روان سنتر، به بهبود شرایط خود کمک کنید.